Puno me ljudi preko pp pita u vezi LED panela koji se da primjetiti na nekim slikama pa cu pokušati napraviti neki tutorial tj. opisati moj pokušaj izrade panela. Kao što znate kupovni Led paneli su još poprilično skupi i još uvijek nisu dostojna zamjena za HPS, ali možete napraviti panel i kod kuće za puno manje novaca od kupovnih.
Sve je krenulo kao eksperiment...zadivljen rezultatima Led rasvjete kod prijatelja (60 w led - 70g Top Cola suhoga Auto Anubisa) htio sam probati kako to ide. O struji znam samo osnove, on mi je bio od velike pomoći pri projektiranju. Uglavnom od početka do kraja panel je doživio mnoge promjene, uglavnom upgrejdanja ventilacije zbog boljeg hlađenja.
Pa krenimo...
Ovako je to izgledalo u startu:
Na slici gdje su ledice vide se 10 x 10W Warm White ledica i 3 x 10W Red (kasnije je dodana još jedna) - znači panel je projektiran da na njemu bude ledica ukupne jačine140W.
Evo malo i tehničkih podataka o ledicama (ebay):
10W Warm White Lamp Light - Color temperature 2700-3400, Forward Voltage 9-12V, Forward Current 1050 mA, Luminous Intensity 1000-1100 lm
10W Red Lamp Light - Color temperature ?, Wave Lenght 655-660 nm, Forward Voltage 6-6.6V, Forward Current 1050 mA, Luminous Intensitiy 800-900 lm
Podatak o temperaturi boje za crvene nisam pronašao, već piše samo 660nm, dok za warmwhite obratno...piše boja temperature, a valna duljina ne. Angle tj. kut rasipanja svjetlosti je 140 stupnjeva. Uglavnom ledice su me izašle cca 50$.
Ima svašta na ebayu, i puno boljih modela od ovih što sam uzeo pa pripazite.
E sad treba nam nešto što će napajati te ledice. Prvo sam namjeravao kemijati sa napajanjem od kompa al sam od toga odustao jer sam na ebayu našao LED driver, prosto rečeno transformator koji pretvara mrežni napon od 220V na radni napon ledica. Driver ima 2 izlaza (Warmwhite rade na više Volti, crvene na manje). Problem je ispao u tome što oba izlaza daju isto volti pa je tu uskočio frend sa modifikacijama (stavljao Gretz diode, otpornike itd da bi smanjio napon potreban za crvene ledice). Kasnije sam našao driver kojem se izlazi posebno podešavaju, al jbg već je bilo kasno pošto sam već ovog kupio. Driver ima i šarafić za fino podešavanje, no kasnije smo saznali da nije baš tako fino jer se može podešavati od 9-12V i naravno kasnije smo našli driver koji ima podešavanje od 0-12V. Da znate na što treba pripaziti prilikom kupovine.
Ovo je driver - DC12V, 15A, 180W (uzeo sam jači, da mogu kasnije nadograđivati panel - trenutno je 140W)...Koštao je 17 $,
Kad je sve to bilo spojeno, ledice povezane žicama i spojene na driver, pušteno je u probni rad i primjećeni su problemi sa pregrijavanjem panela.
Za panel je potrebno nabaviti komad što rebrastijeg aluminija, kako bi se toplina efikasno odvodila. Jedna strana panela mora biti ravna, na nju se učvrščuju ledice (obavezno staviti termo pastu i čvrsto ih pritegnuti), a druga rebrasta. Na rebrastu stranu panela se stavljaju ventilatori radi bržeg rashlađivanja. Iskoristio sam komad hladnjaka od nekog starog pojačala (25 x 25). Još sam i po rubovima učvrstio aluminijske X profile (bijele alu letvice na slikama).
Pa sam onda primjetio da sam kraćim bočnim alu letvicama znatno smanjio protok zraka (čitaj panel se nenormalno grijao) i maknuo ih, tj ostavio sam samo ove duže bočne. Nakon toga se temperatura popravila ali panel je još uvijek bio užasno vruć.
Aluminij je inače odličan materijal za odvođenje topline ali potrebna mu je pomoć ventilatora. Prvo sam stavio PC vent koji nije bio dobar jer nije pokrivao cijelu površinu rebara.
Nakon toga sam kupio veliki PC vent od 23cm i pljunuo nemalih 130kn. Taj vent je pokrio gotovo čitav panel no problem sa tim PC ventovima većeg promjera je slab protok zraka (oko 84 cfm ako se dobro sjećam). Izgledao je cool zbog plavih ledica ali nije bio efikasan pa sam morao tražiti dalje. Evo neka slika tog venta lošije rezolucije.
Onda sam shvatio da je vrag odnio šalu i da moram nabaviti neke ozbiljnije ventove jačeg protoka i pribavio ventilatore za hlađenje procesora Arctic cooling F12 Pro TC, 4 komada, svaki po 35cfm znači ukupno 140 cfm...gotovo dvostruko više od venta 23 cm i to je bio pun pogodak
Još sam dodao sa strane gdje su prije bile bočni alu profili, stavio sam pasivne hladnjake od procesora i konačno sam na panel mogao staviti ruku i bio je mlak.
Stavio sam lance na rubove panela i pripremio box. Ili ako vam se neda praviti box kupite recimo nekakav ormarić u oglasu za 50 kn.
Ovaj ormarić je dimenzija 40x40x70
Prvo sam izbušio rupe za kablove, i rupe za ventilaciju. Ispuh sam stavio gore, točno iznad panela, fi 100 i stavio cijevni ventilator, prvo je bio sa filterom no skinut je zbog problema s temperaturom. Vent je spojen na potenciometar koji je stavljen sa stražnje strane, zajedno sa led driverom.
Upuh sam ostavio pasivan, izbušio sam na dnu boxa 2 rupe fi 100, stavio mrežicu da ne ulaze nekakve mušice ili pauci. I onda sam dignuo policu gdje će stajati posude na par cm iznad, a policu sam skratio 5-6 cm tako da zrak ide sastrane a usput sam prekrio rupe za upuh policom tako da svjetlost nigdje ne izlazi. Tu ideju sam ukrao od Creativea. . A na ispuh sam stavio rozetu za ventilaciju koja ima nakošena krilca, kroz ta krilca svjetlost ne ulazi samo je okrenite na stranu, recimo prema Led driveru. Pa može i njega usput hladiti.
Onda zalijepite reflektirajuću foliju i zabrtvite pukotine oko vrata sa brtvom za prozore (za 20tak kuna - imate par metara te samoljepljive gumene brtve. Na slici je ona stara verzija ventilacije sa 23cm ventilatorom.
Neke stvari su još izmjenjene na boxu. Tipa dodano je par manjih ventilatorčića da pušu po led driveru jer se i on dosta grije. Znači nikako nije preporučljivo da stoji unutar prostora.
Suma sumarum
Box - 50 kn
Ledice - 50$
Driver - 17$
Cijevni Ventilator - 100kn
PC ventovi 4kom - 140kn
Ostalo - 100 kn
Znači otprilike 800 kn je uloženo u kompletan box. Moguće je čak i sa zadnje strane staviti neku masku od šperploče i voila, lijepi crni ormarić koji će se uklopiti u svaki prostor
Box, a najviše panel prošli su kroz puno promjera. Netko pametan je rekao da je box konstantno gradilište. Al kad ga konačno posložite kreće i useljenje
Eto nadam se da će ovaj tutorial nekome pomoći da se okuša u led uzgoju.
Sve je krenulo kao eksperiment...zadivljen rezultatima Led rasvjete kod prijatelja (60 w led - 70g Top Cola suhoga Auto Anubisa) htio sam probati kako to ide. O struji znam samo osnove, on mi je bio od velike pomoći pri projektiranju. Uglavnom od početka do kraja panel je doživio mnoge promjene, uglavnom upgrejdanja ventilacije zbog boljeg hlađenja.
Pa krenimo...
Ovako je to izgledalo u startu:
Na slici gdje su ledice vide se 10 x 10W Warm White ledica i 3 x 10W Red (kasnije je dodana još jedna) - znači panel je projektiran da na njemu bude ledica ukupne jačine140W.
Evo malo i tehničkih podataka o ledicama (ebay):
10W Warm White Lamp Light - Color temperature 2700-3400, Forward Voltage 9-12V, Forward Current 1050 mA, Luminous Intensity 1000-1100 lm
10W Red Lamp Light - Color temperature ?, Wave Lenght 655-660 nm, Forward Voltage 6-6.6V, Forward Current 1050 mA, Luminous Intensitiy 800-900 lm
Podatak o temperaturi boje za crvene nisam pronašao, već piše samo 660nm, dok za warmwhite obratno...piše boja temperature, a valna duljina ne. Angle tj. kut rasipanja svjetlosti je 140 stupnjeva. Uglavnom ledice su me izašle cca 50$.
Ima svašta na ebayu, i puno boljih modela od ovih što sam uzeo pa pripazite.
E sad treba nam nešto što će napajati te ledice. Prvo sam namjeravao kemijati sa napajanjem od kompa al sam od toga odustao jer sam na ebayu našao LED driver, prosto rečeno transformator koji pretvara mrežni napon od 220V na radni napon ledica. Driver ima 2 izlaza (Warmwhite rade na više Volti, crvene na manje). Problem je ispao u tome što oba izlaza daju isto volti pa je tu uskočio frend sa modifikacijama (stavljao Gretz diode, otpornike itd da bi smanjio napon potreban za crvene ledice). Kasnije sam našao driver kojem se izlazi posebno podešavaju, al jbg već je bilo kasno pošto sam već ovog kupio. Driver ima i šarafić za fino podešavanje, no kasnije smo saznali da nije baš tako fino jer se može podešavati od 9-12V i naravno kasnije smo našli driver koji ima podešavanje od 0-12V. Da znate na što treba pripaziti prilikom kupovine.
Ovo je driver - DC12V, 15A, 180W (uzeo sam jači, da mogu kasnije nadograđivati panel - trenutno je 140W)...Koštao je 17 $,
Kad je sve to bilo spojeno, ledice povezane žicama i spojene na driver, pušteno je u probni rad i primjećeni su problemi sa pregrijavanjem panela.
Za panel je potrebno nabaviti komad što rebrastijeg aluminija, kako bi se toplina efikasno odvodila. Jedna strana panela mora biti ravna, na nju se učvrščuju ledice (obavezno staviti termo pastu i čvrsto ih pritegnuti), a druga rebrasta. Na rebrastu stranu panela se stavljaju ventilatori radi bržeg rashlađivanja. Iskoristio sam komad hladnjaka od nekog starog pojačala (25 x 25). Još sam i po rubovima učvrstio aluminijske X profile (bijele alu letvice na slikama).
Pa sam onda primjetio da sam kraćim bočnim alu letvicama znatno smanjio protok zraka (čitaj panel se nenormalno grijao) i maknuo ih, tj ostavio sam samo ove duže bočne. Nakon toga se temperatura popravila ali panel je još uvijek bio užasno vruć.
Aluminij je inače odličan materijal za odvođenje topline ali potrebna mu je pomoć ventilatora. Prvo sam stavio PC vent koji nije bio dobar jer nije pokrivao cijelu površinu rebara.
Nakon toga sam kupio veliki PC vent od 23cm i pljunuo nemalih 130kn. Taj vent je pokrio gotovo čitav panel no problem sa tim PC ventovima većeg promjera je slab protok zraka (oko 84 cfm ako se dobro sjećam). Izgledao je cool zbog plavih ledica ali nije bio efikasan pa sam morao tražiti dalje. Evo neka slika tog venta lošije rezolucije.
Onda sam shvatio da je vrag odnio šalu i da moram nabaviti neke ozbiljnije ventove jačeg protoka i pribavio ventilatore za hlađenje procesora Arctic cooling F12 Pro TC, 4 komada, svaki po 35cfm znači ukupno 140 cfm...gotovo dvostruko više od venta 23 cm i to je bio pun pogodak
Još sam dodao sa strane gdje su prije bile bočni alu profili, stavio sam pasivne hladnjake od procesora i konačno sam na panel mogao staviti ruku i bio je mlak.
Stavio sam lance na rubove panela i pripremio box. Ili ako vam se neda praviti box kupite recimo nekakav ormarić u oglasu za 50 kn.
Ovaj ormarić je dimenzija 40x40x70
Prvo sam izbušio rupe za kablove, i rupe za ventilaciju. Ispuh sam stavio gore, točno iznad panela, fi 100 i stavio cijevni ventilator, prvo je bio sa filterom no skinut je zbog problema s temperaturom. Vent je spojen na potenciometar koji je stavljen sa stražnje strane, zajedno sa led driverom.
Upuh sam ostavio pasivan, izbušio sam na dnu boxa 2 rupe fi 100, stavio mrežicu da ne ulaze nekakve mušice ili pauci. I onda sam dignuo policu gdje će stajati posude na par cm iznad, a policu sam skratio 5-6 cm tako da zrak ide sastrane a usput sam prekrio rupe za upuh policom tako da svjetlost nigdje ne izlazi. Tu ideju sam ukrao od Creativea. . A na ispuh sam stavio rozetu za ventilaciju koja ima nakošena krilca, kroz ta krilca svjetlost ne ulazi samo je okrenite na stranu, recimo prema Led driveru. Pa može i njega usput hladiti.
Onda zalijepite reflektirajuću foliju i zabrtvite pukotine oko vrata sa brtvom za prozore (za 20tak kuna - imate par metara te samoljepljive gumene brtve. Na slici je ona stara verzija ventilacije sa 23cm ventilatorom.
Neke stvari su još izmjenjene na boxu. Tipa dodano je par manjih ventilatorčića da pušu po led driveru jer se i on dosta grije. Znači nikako nije preporučljivo da stoji unutar prostora.
Suma sumarum
Box - 50 kn
Ledice - 50$
Driver - 17$
Cijevni Ventilator - 100kn
PC ventovi 4kom - 140kn
Ostalo - 100 kn
Znači otprilike 800 kn je uloženo u kompletan box. Moguće je čak i sa zadnje strane staviti neku masku od šperploče i voila, lijepi crni ormarić koji će se uklopiti u svaki prostor
Box, a najviše panel prošli su kroz puno promjera. Netko pametan je rekao da je box konstantno gradilište. Al kad ga konačno posložite kreće i useljenje
Eto nadam se da će ovaj tutorial nekome pomoći da se okuša u led uzgoju.